Från Malmö till Mexiko

mars 22, 2010

Några av orsakerna till min nuvarande anställning som fredsobservatör är mitt intresse för äventyr i allmänhet, Latinamerika i synnerhet och en drivkraft att arbeta för rättvisa och för mänskliga rättigheter.  Livet går ut på att ta de chanser som dyker upp och en strävan efter att förbättra situationen för såväl mig själv som människor jag möter. Därför passar det bra att jag befinner mig just här just nu.

Efter att ha avslutat mitt examensarbete i landskapsarkitektur i Alnarp i december 2009 valde jag att ta ett uppehåll från skolan istället för att läsa de 15hp som återstår för att jag ska kunna ta ut min examen. Anledningen till att det blev så var att jag fick ett mejl där det stod att Kristna Fredsrörelsen (www.krf.se) sökte fredsobservatörer i Centralamerika med kort varsel. Intervjun ägde rum redan veckan efter min ansökan lämnades in och samma vecka fick jag sedan veta att jobbet var mitt om jag ville. Jag tackade ja direkt!

Uppdraget började med en fem veckor lång utbildning hos Krf i Sundbyberg, inklusive en vecka på SIDAs kursgård i Härnösand, innan avfärden till Centralamerika och Guatemala City den 25/2. Efter ett par dagar i Antigua i Guatemala for tre av oss sju fredsobservatörer vidare för att stationeras ut i San Cristóbal de las Casas i Chiapas i södra Mexiko. Här sitter jag nu en knapp månad senare tillsammans med Darinka och Ida.

Lämna en kommentar